O-kurs 2011

Publisert: 20. okt. 2011 av Egil Roland

Helgen 14.-16. oktober var unge(?) lovende (hæ??) Roland og fremadstormende Sveinungsen på O-kurs samling på Starmoen. Som hhv. kandidat og instruktør.

Hva er en O-kurssamling? Enkelt forklart et forberende kurs for opptakskurs til instruktørkurs. For å si det enkelt. En del av instruktørutdannelsen gjøres i klubben før I-kurs, og O-kurssamlingen er til "for å sette standarden", som vi ble fortalt. Altså, hva forventes I-kurs kandidaten å skulle kunne når man kommer på instruktørkurs.
Og helgen var særs nyttig! Uten denne samlingen ville jeg nok fått en ørliten tung start på I-kurset til sommeren.
Vi gjennomgikk en god del teori, og fikk prøve oss som kosteskaft-flygere. Sistnevnte for å drille inn øvelsene før vi gikk ut og fløy dem, med en for oss fremmed instruktør i forsetet. (O-kurset benyttes også til å bli fortrolig med bakseteflyging).
Nå ble det ikke så mye flyging, tåka sørget for det. Men et 2-timers vindu på lørdag ble utnyttet maksimalt. Som man ser av bildene var ikke tåka langt unna, men vi hadde full kontroll på den. Så det ble et par starter på hver kandidat, med svært gode tips om hva som må forbedres og øves på før vi igjen samles på opptakskurs til våren.
Litt kjedelig at vi kun var 4 kandidater, men fordelen med det er jo at man får utrolig tett oppfølging. Så det skulle ikke forklares mye feil før man hadde en IK1 på nakken som lurte på "hva sa du egentlig nå??" Aldeles perfekt. Det er mye jobb som skal gjøres før opptakskurset til våren for å være godt nok forberedt. Men nå vet vi eksakt hva som skal øves på, og ikke minst hvordan det skal gjøres.
For min del, som kandidat, var dette helt uvurderlig. Og tror nok det for vår gode Flyfrode også var en grei repetisjon :-)
Og så var det jo morsomt å endelig få utsjekk og få fløyet ASK21... Som er et fly jeg alltid har hatt sans for.

o-kurs 2011