Nytt veteranseilfly til Lunde

Egil (bak )er instruktør og Bendik (foran) er ivrig elev. Anders følger med.
Publisert: 11. juli 2013 av Anders Bergane

Endelig fikk Lunde sitt eget operative veteranseilfly med fast base på Lunde flyplass igjen. Egil Roland har handlet en Slingsby T31. Seilflyet ble hentet på Starmoen/Elverum av Egil, Terje og Anders på tirsdag. På Starmoen har flyet fløyet siden april. Flyet kom før det fra Nederland, mens flyet opprinnelig er bygget i England.

Seilflyet,Cadet TX Mark 3, som er det navnet det gikk under militært, ble brukt av rekruttene i Air Training Corps (ATC), som var rekrutterings avdelingen til Royal Air Force. Seilflytypen var i ATC i perioden 1951-1986. Idag flyes det fortsatt med seilfly i ATC, men av nyere typer.

Slingsby T31 ble brukt før de heldig utplukkede fikk starte trening på større militære fly med motor. Som for eksempel Harvard og Chipmunk. Dette aktuelle flyet er bygget i 1953.

Egil har planer om å la dette flyet bli brukt mye. Det betyr at medlemmene i Nome flyklubb vil få tilgang på dette. Hvordan Egil vil løse dette med leie osv er ennå ikke helt 100% avgjort.

Bendik har allerede fått seg en luftetur. Det er vel unødvendig å si at det er en spesiell opplevelse å fly et fly med åpen cockpit!

Veteranflyging Lunde 10.07.13