Jenny Skavlan flyr seilfly i Lunde - på TV

Jenny Skavlan sammen med mentor Anders Håkensen i klubbens seilfly.
Publisert: 26. sep. 2012 av Anders Bergane

Tirsdag 2. oktober kl 21:00 er det klart for Fritt fall -episoden der Jenny Skavlan skal læres opp i akrobatisk seilflyging i Lunde. Opptakene ble gjort på Lunde flyplass i sommer og Nome flyklubb var vert for opptakene.

Fritt fall er programserien som går på tv-kanalen MAX der Jenny Skavlan og Daniel Franck møter ekstreme utfordringer og tester  sine egne grenser i elementer de vanligvis ikke behersker. I løpet av TV-serien skal programlederne bli bedre kjent med de forskjellige miljøene, og samtidig få en ekstrem utfordring å bryne seg på.

Jennys utfordring i denne episoden vil være å kunne på egenhånd;  ta av, fly seilflyet gjennom enkle akrobatikk øvelser, samt lande seilflyet, uten at mentor griper inn. Gjør hun det så er utfordringen mestret.

Nome flyklubb var sammen med Norges Luftsportforbund ansvarlig for opplæringen til Jenny under TV-opptakene som varte over fire dager i juni måned på Lunde flyplass.

Tirsdag 2. oktober kl 21:00 sendes altså episoden på MAX. Da får vi vite om hun klarte utfordringen(!)

Leder i Nome flyklubb, Anders Bergane, lover en actionpreget episode der man virkelig får se hvor utrolig denne aktiviteten er.  Han forteller videre at seilflyging er en av de minst kjente idrettsgrener vi har, men samtidig gir aktiviteten de mest fantastiske opplevelser. På sitt beste drives seilflyging langt inn over skoger og fjell, helt ute av syne for allmenheten. Man kan oppleve å fly over store distanser inn over fjellheimen i Sør-Norge, fly akrobatikk i 1000 meters høyde eller nyte naturen i nærområdet. Det hele helt uten motorkraft.

I forbindelse med TV-programmet så inviterer Nome flyklubb til Åpen flyplass i Lunde lørdag 13. og søndag 14. oktober fra kl 11:00 begge dager. Infomøte om veien til seilflygersertifikatet vil også bli arrangert lørdag 13. oktober kl 11:00. Begge dager vil det bli mulighet til å gjøre som Jenny, nemlig å prøve seg i lufta i et seilfly sammen med en erfaren instruktør.
Mer om dette her: Åpen flyplass i Lunde - 13. og 14. oktober

Episoden går også i reprise på TV-Norge lørdag 6. oktober klokka 13.00 og på MAX igjen, søndag 7. oktober klokka 18.00