Kanalen minutt for minutt i Lunde

DG500'en vår i bildet direkte på TV.
Publisert: 27. aug. 2012 av Anders Bergane

Søndag 26. august ble en merkedag i Nome flyklubbs historie. Det ble en fantastisk minnerik dag med både seilflyging og kanalbåten Victoria passerende forbi i det direktesendte TV-programmet "Kanalen minutt for minutt". Nome flyklubb var såpass interessante at vi var i bildet godt over 10 ganger. Snakk om god reklame!

Vi hadde forberedt oss på dagen i lang tid og visste at dette kunne være en glimrende mulighet til å få vise oss frem. Tidligere i uken så ikke værmeldingen allverdens ut. Vi fryktet i likhet med Telemarkskanalen og NRK det verste. Der tok vi skammelig feil. Victorias reise gjennom kanalen ble en parademarsj i strålende vær. Dette ville selvsagt Nome flyklubb ta del i.

Etter at vi hadde promotert på Geiteryggen i Skien dagen før med både stand og promoteringsslep over hele Grenlandsområdet så regnet vi med at det ville komme noen som hadde lyst på passtur i Lunde denne dagen. Promoteringen i Skien ga utbytte og vi endte opp med totalt 16 passturer. Og mange av dem var veldig interessert i å ta dette lenger. 3 promoteringsslep ble utført i forbindelse med Victorias passering. Helt på slutten av dagen fikk Vebjørn en solotur før solen gikk ned. 20 slep er ikke hverdagskost i Lunde. En flott dag!

Det ble altså rikelig med TV-tid for Nome flyklubb og seilflyging generelt. En tur til Lanna like ovenfor Ulefoss var første gang kameraene vendte opp mot oss. I det Victoria passerte flyplassen vår føltes det ut som om vi var mer i TV-bildet en selveste Victoria(!)

Langs land var flere av medlemmene våre på plass med plakat. Eneste lille skår i gleden var at vår formasjon med slepefly/DG og LS ikke kom med i bildet. Men vi skal ikke klage. Det ble en stor dag for oss! La oss håpe på en god effekt av dette, for både oss og seilfly-Norge!

Til helgen fortsetter vi med flyging lørdag og søndag. Det er også disse dagene mulighet til å ta en prøvetur i seilfly med instruktør til 400,-.

Kanalen minutt for minutt i Lunde