Det oser av oppdrift fra alle kanter!

Publisert: 03. juni 2011 av Frode Sveinungsen

Viktig melding! Kom og fly seilflygere, det er overflod av oppdrift i store deler av Telemark!
6 starter på 2 dager har gitt 15timer flytid!
Nå er vi virkelig igang!

Himmelspretten har virkelig levd opp til navnet sitt. På torsdag var det sterk vind, og turbulente forhold under avgang og landing. Det hompet og det ristet, men seilflygerne lot seg ikke riste av slepelinen.

Vel oppe i høyden, gikk det rett over i hangflyging og senere bølgeflyging, som fraktet oss opp til 12-1300meters høyde. Fantastisk moro, og litt annerledes å angripe oppdriften på, enn med den tradisjonell termikkflygingen vi vanligvis har i Lunde. Det ble et slep hver på Egil og Frode, som begge var forsynt da da kom ned igjen etter et par timer.

Ikke alle har fri på den inneklemte fredagen, men Egil og Frode utnyttet dagen på en god måte.
Egil har virkelig fått dreisen på LS4'n, og hadde 2 turer på 6:40t tilsammen. Skybas i 2200m over Seljord og Lifjell, og sterk termikk. Virkelig fantastisk!
Frode hadde lignende flyturer, men tålte desverre ikke sine egne svinger, og ble raskt flysyk etter ca 1:30timer.  Om dette bare var unnskyldninger fordi han ikke fant mer oppdrift, vites ikke, gøy å fly var det helt sikkert likevel!

Nå står helgen for tur, og dere skal vite at seilflyværet som er på vei lørdag og søndag, virkelig er lovende. Røde prikker i hele sørnorge på termikkartet.
Slepeflyger og instruktør er på plass både lørdag og søndag. Meld dere på ved å bruke kalenderen vår på siden her. Vi sees på gressletta i Lunde!