Kjempeflott søndag på Lunde

Publisert: 13. juni 2010 av Frode Sveinungsen

Det så meget grått ut tidlig på søndagsformiddagen, men termikkprognosen skulle vise seg å ha rett litt senere. Strålende sol bredte seg nemlig over hele Lunde flyplass og det ble en riktig så fin dag med 12 slep.

Søndagsmorgen kl 09:00 var det klart for litt seilflyging igjen, etter en liten rask frokostbit og flyprat. Med høy skybas og liten innstråling, var det helt perfekt skolevær for våre elever. At det ikke var en krusning å se på Nomevann, stemte overens med tilbakemeldingen fra instruktør Terje - helt stille!

Det ble korte turer, men for elevene var dette kvalitetstid for å mestre å fly. Fra å ta av med bare side/balanseror på første slep, til å gjøre alt selv og lande inkl brems på 4 turen, er det lett og moro å se progresjonen.

Anders fikk seg et par solo turer igjen, og ikke minst en kjempeflott tur med Terje for å fly acro. Loop, stallturn, roll og ryggflyging er øvelser som får deg til å smile godt og lenge, med mindre man fort blir flysyk. Frode fortsatte på sitt akrokurs med Terje, og vi kan meddele at de populære prior-loopene er desverre snart historie. Progresjon her også!

Sola dukket opp i 14:00 tiden, og store flotte cumuluser kom til syne. Joel og Terje var de som hadde dagens lengste tur på 30 minutter. Det kommer godt med i loggboka til en fersk elev, og det er en forsmak på hva han kan vente seg mer av når han går solo etterhvert.

Det var mange mennesker på flyplassen, og det var veldig hyggelig. Med kaker, brus og kaffe var rammen satt ganske tidlig, og Simen gav seg ikke før klokka ble nærmere 18:30.

Magnus Nilsen er igang med å fornye flygebeviset sitt, og to nye teoriprøver ble bestått idag. Snart er han også klar for å fly som fartøysjef på plastjolla DG-500. Reidar er hakk i hæl han også. Med lånt teoribok fra klubben, og hente av legesjema fra klubbhuset, tyder mye på at mannen mener alvor med å fly seilfly igjen. Dette liker vi!

Alle er fornøyde, og vi gleder oss til neste gang!