Kanal Glide, Lunde 18.-21. juli 2019

Publisert: 20. juni 2019 av Anders Bergane

Nome Flyklubb/seil ønsker deg velkommen til fire dager med Norgescupkonkurranse på Lunde flyplass fra torsdag 18. til og med søndag 21. juli. Om det ikke passer å være med alle dager, kom å fly de dagene du kan!

Briefing

Hovedbriefing vil bli avholdt torsdag 18. juli kl 10.00.

Antall deltakere

For å kunne avvikle grid på en sikker og effektiv måte er det satt en begrensning på antall deltagere til 10 fly. Krav til deltagelse er 300 km dokumentert strekkerfaring og minimum fem starter på aktuell flytype inneværende sesong.

Konkurransen vil bli arrangert som en tradisjonell AAT-konkurranse, med handicap.

Vi setter oppgaver som passer for både “hauk” og “ørn”!

For ordens skyld minner vi om at det er krav om FLARM i alle norske seilflykonkurranser.

Påmelding og priser

Påmelding er bindene og gjøres via SNLF web sider senest torsdag 18. juli.
Deltageravgiften er kr 500,- Deltakeravgift betales til Nome Flyklubb med VIPPS (Benytt kode 115925) eller til konto: 2665 07 00685 – før start (merk giro med Kanal Glide 2019, deltagernavn, flyregistrering og NLF-medl.nr). Manglende betalingsbekreftelse kan medføre startnekt. Slep koster 50,-/100meter. NC slep vil i utgangspunktet være til 600 meter, men dette kan endres under konkurransen dersom arrangøren finner det nødvendig. Oppgjør for slep gjøres ved innbetaling til samme kontonummer umiddelbart etter avsluttet konkurranse (alternativt kontant til Nome Flyklubb siste konkurransedag). Merk giro med navn/flyregistrering/NLF-medl.nr.

Overnatting

Du kan campe på flyplassens store gresslette. Alternativt finnes det en rekke overnattingstilbud i Lunde og omegn. Det aller rimeligste og greieste er Lunde Vandrerhjem. De tilbyr overnatting til ca 500 kroner natten med frokost. Telemark Kanalcamping tilbyr også overnatting. Begge disse ligger i Lunde sentrum og har samme nettside: www.kanalcamping.no - Se også www.nome.kommune.no

Luftrom

Lunde Flyplass ligger under Farris TMA og alle piloter som skal fly på Lunde skal gjøre seg kjent med dette før de kommer. Konkurranseledelsen har anledning til å åpne luftsportbokser i samråd med AVINOR. Dette vil eventuelt gi pilotene større høyder under Farris TMA. Informasjon om dette gis på briefing. Det er kort avstand til «åpent» luftrom med tak på FL 95 (som tilsvarer ca 2850 meter, avhengig av dagens trykk)

Premiering

Umiddelbart etter avsluttet flyging, straks resultatene er klare, blir det premieutdeling. Det premieres for 1., 2. og 3. plass

Årets Kanal Glide er siste helgen i vår sommerleir, så vi kan tilby rikelig med treningsmuligheter i ukene før konkurransen. Slepeflyger er på plass hver dag.

Nome FK/seil ønsker deg velkommen til flotte seilflydager i Telemark i juli 2019.

Annen Informasjon:

Kjørebeskrivelse

Lunde flyplass ligger parallelt med Fv. 359 nordvest for Nomevann, ca. 2 km fra Lunde sentrum og ca. 8 km fra Ulefoss. Fra Notodden er det 30 km og fra Skien ca 45 km. Det tar ca. 40 minutter fra Skien og ca. 30 minutter fra Notodden med bil.

Litt om Lunde

Lunde flystripe er 700 x 25 meter gress, pluss 250 meter sikkerhetslengde. Det er gode utelandingsområder i nærheten, samtidig som det er gode flyforhold store deler av sommeren. Både termikk, hang og bølger kan utnyttes til det fulle gjennom sesongen. Telemark har en flott natur med fjell, vann og flatmark i skjønn forening.

Annet

Det er mulig å fly på Lunde utenom konkurransen. Organisert flyging i helger og onsdag ettermiddag. Klubben har sommerleir fra 6.-21. juli. Kontakt Nome Flyklubb dersom du ønsker å benytte deg av dette. Det vil samtidig med konkurransen også kunne være grunnskoling på plassen, men skolingen vil bli tilpasset konkurransen.

Har du spørsmål ta kontakt med:

Leder: Anders Bergane, tlf: 922 54 746, e-post: anders@bergane.no
  Skolesjef: Frode Sveinungsen, tlf 409 21 402, e-post: flyfrode@hotmail.com
  Konkurranseleder: Steinar Øksenholt, tlf: 995 77 598, e-post: steinar.oksenholt@nlf.no

Nettsider:

www.nomeflyklubb.no