Litt info om seilflyging i sommer

Publisert: 13. mai 2014 av Anders Bergane

Nome Flyklubb håper selvsagt på en aktiv og travel seilflysommer. Det klarer vi likevel ikke å skape uten at vi er en god gjeng som drar igang aktiviteten på flyplassen vår. Her kommer litt info til dere som vil eller lurer på å fly seilfly i sommer.

Vi har i år litt lite elever til at vi klarer å holde god aktivitet både en kveld i uka, samt lørdag og søndag. Vi har per nå kun én aktiv seilflyelev. Mens en annen elev kommer mest sannsynlig ikke i lufta i verste fall før etter sommerferien. I tillegg har vi et par elever som status per nå er litt usikkert.

Dette er selvfølgelig ikke en ønskelig situasjon for klubben, men vi håper å kunne få inn en elev eller to i løpet av sommeren. Frem til det eventuelt skjer så oppfordrer vi medlemmene til å bli mer aktive på vår seilflykalender på hjemmesiden og sette seg opp på flyging. Enten om det er ukedager eller i helger. Det samme gjelder for våre slepepiloter. Dermed blir det lettere å koordinere flyging fremover. En tirsdag kveld eller en søndag uten oppsatt instruktør på seil eller slepeflyger, betyr ikke nødvendigvis at det ikke skal flys. Det er opp til medlemmene når vi skal fly. Dette bestemmes ikke av styret.

Vi har en Åpen Flyplass dag lørdag 31. mai. Her håper vi på å få fløyet passturer med både DG500 og Slingsby T31. Det betyr at her trengs det to instruktører. Egil har allerede satt seg opp. I tillegg trengs det bakkepersonell (4-5 stk.) denne dagen for å få arrangementet i boks. Vi forstår at det kanskje ikke alltid er like gøy å sitte på bakken hele dagen. Men tror likevel alle som har vært med på dette før synes det er en morsom dag med mye liv på plassen.

Videre i juni bør det bli mange fine seilflyhelger. En måned som avsluttes med Wings and Wheels.

Sommerleiren er ennå ikke satt opp, men det ligger an til to uker rundt Norgescup.

Så igjen.. vi er ikke så mange i år. Oppfordrer alle til å engasjere seg og komme med noen kloke tanker på når og hvordan flyging skal legges opp.

Så sees vi på verdens fineste flyplass!