Mus og minusgrader

Publisert: 16. okt. 2010 av Frode Sveinungsen

Når det er rim på gresset, og musa fortsatt sitter og gnager på tekstiler i flyet idet man tar av hood trekket, da vet man at sesongen snart er over! Vi trosset likevel minusgradene, slapp musa ut, og fikk nyte høstfargene i et utrolig stille flyvær.

Lørdag morgen ble flya skyvd ut og klargjort. Da oppdaget vi at musa har gjort sitt inntog i hangaren, og lommer og puter har blitt offer for en pøbel av en gnager! Dermed ble det litt eksta støvsuging av DG'n, før vi endelig kunne fly.

Dagens første flytur var med en far og en sønn fra Kristiansand, ifbm en bursdagsgave. Disse to koste seg stor oppi seilflyet, og hadde aldri gjort noe lignende før. Vi håper gleden sprer seg ned til sørlandet, og øker vårt nedslagsfelt for nye seilflypiloter i årene som kommer.

Ellers bar dagen preg på å få Egil klar for oppflyging. Mannen har flydd 16 timer på to måneder, og fikk idag flydd med instruktør og finpusset på flygingen sin. Frode, som nå er blitt IK-2, fløy skolesjekk med den ivrige eleven, og har gitt klarsignal om at Egil er klar for oppflyging.

Det vil dermed si at de fleste som har flydd i år, mer eller mindre har oppnådd det de har hatt som mål, det være seg soloflyging eller flygebevis. Nå ønsker vi bare Egil lykke til på oppflyginga, som er planlagt å skje neste helg. Det er liten motortid igjen på LN-AEW, slik at slep ifbm oppflyging vil bli prioritert, og det planlegges ikke mer flyging for i år med DG-500 eller LS4.

Motorglideren er uansett disponibel, og vi håper du ønsker å benytte deg av den så lenge flystripa er brukbar. Det planlegges nå en høstdugnad, og om kort tid vil vi komme med en dato for dette. Forbered deg allerede nå på å holde av en helg i Lunde, så blir det både koseligere og lettere for oss alle når flyene skal demonteres, og rusk og rask skal ryddes opp.

PS! Søndagens flyging blir avlyst for å spare motortid på Maule.