Nordavind fra alle kanter!

Publisert: 26. sep. 2010 av Frode Sveinungsen

Vindpølsa fikk ikke helt bestemt seg idag, men med nordlige trekk ble det fløyet 10 starter fra bane 11. To slepekusker var på plass og fikk sin første smak av seilfly.

I dag kom Morten og Daniel til flyplassen for å fly seilfly. Disse to er blant våre fremtidige slepekusker, og mangler nå bare seilflydelen, dvs 10 solostarter. Men før de får fly solo, må de fly 5 starter med instruktør, som idag var Frode. Frisk vind fra nord, med dertil downdraft og turbulens over nomevann, gjorde spesielt avgangen veldig krevende. Men, de fikk seg 3 turer hver, og hver tur med god progresjon. Med rolig vær neste gang bør disse karene være nærme solo, det liker vi! Egil mestret 2 turer med LS4 i samme vindforhold, og fant seg noe å hang å henge på. Han fikk dagens lengste flytur på 29 minutter. Gratulerer! Nå gleder vi oss til han får flydd opp til flygebevis så snart det lar seg gjøre. Anders og Magnus tok seg også hver sin flytur, en med LS4, og en med DG-500. Magnus kloret seg fast, og steg etterhvert til 700m, før et aldri så lite tidspress tvang ham ned til moder jord for en strøken innelanding på den saftige gresstripa. Det ble korte flytureridag, men det skal ikke så mye mer til for å tilfredstille en seilflyger i slutten av september. Nå går vi oktober i møte, og satser på en ny god måned med flyging i helgene, så lenge gresstripa holder stand. Vi har som mål: minst 2 nye solopiloter, og 1 flygebevis. Men det største målet er å det gøy, litt til! Velkommen til klubben Morten og Daniel!