Årets beste helg på Lunde?

Thomas og Joel blir våte etter solodåpen!
Publisert: 22. aug. 2010 av Anders Bergane

Helgen på Lunde flyplass har skaffet mange seilflygere varige minner. Etter 32 slep, 2 ganger "første solo" flyging, 1 oppflyging, acroflyging og mange, mange timer i luften var alle på Lunde flyplass svært så fornøyde med helgen. Vi i Nome Flyklubb kan være stolt av utviklingen!

Det ble et strålende vær gjennom hele helgen og 15 slep lørdag og 17 slep tyder på god aktivitet til Nome Flyklubb å være.

Aller mest fornøyde denne helgen var selvsagt Anders Bergane, Joel Wessman og Thomas Hegna. Anders besto flygeprøven/oppflygingen og er dermed innehaver av seilflybevis. Det hele ble en intensiv affære med 3 turer med LS4 lørdag for å sikre seg nødvendig solotid på 2:15. Det hele fortsatte med 4 turer inkludert skolesjekk søndag.

Det hele ble avsluttet med oppflyging med Steinar Øksenholt fordelt på 4 starter. Nome Flyklubb gratulerer selvfølgelig Anders med lappen! Han er dermed den første som får seilflybevis denne sesongen.

Minst like fornøyde var Joel og Thomas. De fløy søndag kveld sine første soloturer i seilfly. Thomas Hegna fløy først sin solosjekk med Terje Aasane. Desverre kom det noe bygeregn som kunne satt en stopper for solo. Men heldigvis gikk det fort over. Joel Wessman fløy så sin solosjekk og var dermed klar for solo. Etter to strålende soloturer med perfekte landinger, var Joel strålende fornøyd med helgen!

Etter Joel sine soloturer var det Thomas Hegna sin tur. Her ble det også fløyet to soloturer, som vanlig. Også her gikk det strålende med to strålende landinger. Pappa Jan-Tore var selvsagt fornøyd og kommentarer som "Du ser det er en Hegna, han må bremse seg ned..."  vitner tydelig om det. Etter landing ble det solodåp med to bøtter vann (se bilder). Nome Flyklubb gratulerer så mye med fantastisk progresjon!

Ellers denne helgen kan vi melde om aktivitet fra 09:00 om morgenen til 20:00 begge dager. Gledelig er det også at LS4'en begynner å gå. Anders fløy 3 turer lørdag og Frode Sveinungsen fløy en tur søndag, og begge skryter av flyet!

Egil Roland nærmer seg også noe stort. Kun legesjekk står mellom han og 15 solostarter og etter det oppflyging. Solo neste helg?

Motorglideren gikk også flere skolestarter. Når DG'en var opptatt med oppflyging, ble motorglideren benyttet isteden.

Dette var en fantastisk helg på Lunde. Det kan ikke bli bedre...
Vi takker alle instruktører og slepeflygere og håper de fortsatt har familie å komme hjem til.

Vi sees neste helg!

Augusthelg 2010