En frisk helg er over!

Publisert: 20. juni 2010 av Frode Sveinungsen

Kraftig vind har hindret oss i å fly på lørdag, men søndag fikk vi luftet vingene. Årets første infomøte er også gjennomført, med et par nye fjes på plass. Gode flyforhold på søndag fikk gliset frem hos mange.

Det skulle egentlig bli en travel flyhelg, med 6-7-8 passturer og grunnskoling på lørdag, og infomøte på søndag. Søndagen gikk som den skulle, mens lørdagen blåste bort.

Yngve prøvde seg en tur med Maule'n tidlig lørdagsmorgen, og han var glad han i det hele tatt kom ned. Det var en flytur han måtte jobbe for å komme seg trygt ned på. Det var ikke mulig å slepe under slike vindforhold, og vi måtte bite i det sure eplet og avlyse flygingen. Det var surt for oss, og det var surt for et helt utdrikningslag som var veldig klare for å prøve seilfly.
Vi rår desverre ikke over været, og sikkerheten kommer alltid først. Det kommer nye muligheter!
Vi hadde det veldig koselig på krakken iallefall, og fikk vist frem seilflyet for prøvesitting.

Søndag var det duket for informasjonsmøte kl 12:00. Etter litt reklame på TV Telemark, og et par avisrubrikker dukket det opp 2 personer som var nysgjerrig, samt en tredje person som stakk innom et par timer før, men som ikke kunne være med på møtet.. De fremmøtte fikk seg en prøvetur hver, og mens han ene fikk seg nesten 30 minutter på sin tur, ble det knappe 15 minutter på han andre. Men de var begge fornøyde, og vi håper virkelig vi ser dem igjen snart.

Det var gode forhold for dagen, men det var også mye synkområder. Jan Tore klarte imidlertid å knekke værkoden, og tok med seg Thomas på en strekk tur til Øvre Bø. Der kom de så lavt som til 550meter, og angsten for utelanding bredde seg raskt..  Med kursen mot Lunde igjen, kom de til slutt inn i nullføre en liten stund. Dette var nok til å redde dem fra en utelanding, og fikk entret finale 11  på 150 meters høyde. Fra det som så ut til å bli en utelanding, endte heldigvis med å bli en flott innelanding. Flyturen ble på 1time.

Alt i alt en flott helg, og vi håper de nye fjesene dukker opp igjen for å dyrke sin flyinteresse.