Årets flydag på Lunde med NRK på besøk

Terje Aasane og NRK
Publisert: 14. juli 2009 av Anders Bergane

Det ble en minnerik dag på Lunde idag med besøk fra NRK radio. Dagen begynte skyet og tåkete men klokken tolv tittet solen fram og det ble en fantastisk fin dag. Med ni slep og grilling på kvelden så ble det jammen meg nesten som i gamle dager..

At det var årets beste seilflydag hva angår seilfly slep og det sosiale var det liten tvil om. I tillegg så toppet det seg med en perfekt reportasje fra NRK Østafjells som hadde sendt reporter til plassen for å fortelle om årets seilflyleir.

Dagen startet med skyet vær men værrapporten viste at dette skulle sprekke opp. Det gjorde det også, og dagen startet klokken 11:00 med intervjue med Terje Aasane og Anders Bergane. Etter at de hadde fått forklart litt om seilfly og klubben så bar det til værs med slep til 1200 meter med NRK reporter Christina Honningsvåg.

Underveis på flyturen var NRK Østafjells inne to ganger live og det hele ble sendt til tusener som satt foran radioapparatene. Etter litt "intens flyging" med noen looper og noen utrop og hyl fra NRK reporteren så kom de ned igjen på moder jord før det hele ble avsluttet med en liten prat med Ole Vidar Homleid.

Vi håper selvsagt at det hele fører til publisitet og god reklame for Nome Flyklubb og at det kan hjelpe oss videre med nye elever. Bra laget var hvertfall reportasjen. For å høre det hele, sjekk linken under og "spol" frem til de angitte tidspunkter:

NRK på besøk på lunde (lydklipp fra NRK)

Spol frem til de forskjellige tidspunktene på linken (spol i mediaspilleren)
Terje Aasane snakker med NRK reporter Tid: 10:00
Anders Bergane snakker med NRK reporter Tid: 29:20
NRK reporter oppe i lufta og slipper slepeline Tid: 1:08:30
NRK reporter looper Tid: 1:14:30
Ole Vidar Homleid snakker med NRK reporter Tid: 1:43:15

Seilflydagen ellers forløp seg videre med turer for både Anders Bergane, Geir Lorem, Frode Sveinungsen og Kjell Michelsen. Terje Aasane stilte som alltid opp som instruktør mens Stein og Bendik tok seg av slepingen.

Geir Lorem tok sin første seilflytur på 25 år og han håper selv på å bli ferdig i sommer. Frode på sin side tok PFT/I og er forhåpentligvis klar innen kort tid til å fly. Michelsen var som alltid på plass med sin Pik 3C og hadde noen imponerende timer i luften der vi andre bare klarte korte halvtimes turer.

Dagen ble avsluttet med en runde rundt grillen, og det sosiale var dermed sikret. Seint på kvelden dukket det opp enda en overraskelse da Halvor Haugen stakk innom med sin Cherokee og sørget for at de siste pølsene fra grillen ikke havnet hos måkene.

I morgen onsdag, håper vi på like bra vær og vi har også slepeflyger da. Dette med et lite værforbehold, men vi håper været er på vår side, i og med at vi har både slepeflyger og instruktør klar.

Dagen idag var perfekt og stemningen var som i gamle dager. Kan det bli bedre spør vi?

Sommerleir 2009 og NRK