Fantastisk jubileum for Wings and Wheels!

Mye fuel ble brukt under helgens W&W. Her fyller Morten Christiansen og Terje Aasane opp Yak'en.
Publisert: 29. juni 2009 av Anders Bergane

Det ble en fantastisk helg på Lunde under årets Wings and Wheels. 10 års jubileum ble feiret, og det med stil. Det ble rekord hva antall besøkende gjelder. Hvor mange er fortsatt uvisst. Men noe rundt 5000 innenfor portene er et godt tips.

Med fly, bil, mc, musikk, sol, 30 grader hele helgen, øl og sosialt samvær så ble det som det alltid pleier å bli på Wings and Wheels, med andre ord en kjempe helg!

Allerede på fredagen så det bra ut. Da hadde det allerede vært over dobbelt så mange inne i forhold til fredagen ifjor. Fredagen var det diverse flyaktiviteter. Fallskjermhopping hele kvelden, Yak'en fløy og Cornellen og Sukhoi 29 ankom til plassen. På kvelden spilte dos Mosquitos og sørget for liv på plassen.

Forhåndssalget før W&W i år har aldri vært større, og omsetningen inne på treffet var økt med rundt 30%. Dette kommer selvfølgelig til å bli et svært kjærkomment tilskudd til Nome Flyklubbs kasse.

På lørdagen fortsatte godværet og flyaktiviteten var svært stor denne dagen. En periode midt på dagen var frekvensen så opptatt at det var vanskelig å komme til. Har det noen gang vært mer hektisk der oppe spør vi..

Morten Christiansen, som hadde ansvaret for bakkeradioen hadde nok å gjøre for å holde kontroll på alt som skjedde. Da Nome Flyklubb stod linet opp med DG'en på Rwy 11 en gang midt på dagen og var klar til start, var det Cessna 206 i lufta med fallskjermdropp, Broussard på lokal flight, Yak 52 inn fra Skien, Mikrofly over Bø på vei inn og Terje Traaholt på vei inn fra Skottland med Hawker 800 busniessjet for overflyvning, da var det rett og slett vanskelig å komme seg i lufta med DG'en.Likevel ble det tid til 4-5 passturer lørdagen som Terje Aasane fløy. Varmen satte desverre stopper for flere turer, for den var inntens.

Flyshowet på lørdagen bestod av AT-6D Harvard, Alouette II og Sukhoi 29KS. I tillegg fløy Broussard, Bird Dog, Cornell og Yak 52 rundtturer og småshow. Dessuten kom Hawker 800 på tre forbipasseringer.

Kåre-Jan Johansen fra Sandefjord fløy et imponerende show med sin 59 modell Alouette II som viste alle at Helikopter ikke finnes kjedelig. Kåre-Jan fløy også rundturer hele helgen.

Norwegian pilot Morten Andreassen viste at erfaring fra blant annet F-5 i det norske forsvar og Harvard flyging i over 20 år er godt å ha når Harvarden skal vises frem. Et flott show ble avsluttet med luftangrep fra Harvarden der krutt, røyk og smell fra bakken ble resultatet etter at et pyroteam hadde i all hemmelighet montert opp smellsalver på bakken før showet. Det var nok endel som fikk hjertet oppi halsen da...

Avslutningen på showet stod Jan Emilsson for i sin Sukhoi 29. Et imponerende show! En annen av dagens overraskelser kom da Terje Traaholt gjorde tre passeringer med Eurosky's Hawker 800. Et utrolig vakkert og "lydløst" fly som viste seg fra sin beste side under passeringene når sola lyste det opp over skogen like ved Nomevann.

Dagen videre fortsatte med bil/mc bedømming, burn-out og andre aktiviteter. Selv om varmen var inntens så så det ut til at alle koste seg enormt.

Hele kvelden ble avsluttet med en kjempekonsert av Vestlandsfanden og et enormt fyrverkeri.

Alt i alt så ble det et 10-års jubileum som ble svært så vellykket.
Vi gleder oss allerede til neste år!

Diverse artikler om W&W:
Artikkel i Telemarksavisa
Artikkel i Varden
Bilder fra W&W

PS! vi kommer tilbake med mer info om antall besøkende etc når dette er klarlagt!

Wings and Wheels 2009